Ispis

Savjetovanje udruga: Profesionalna web stranica vaše organizacije

Mislim da više nema smisla ponavljati onu: Ako te nema na internetu, ti ne postojiš! Sada to svi znamo. Ali svejedno, nemaju sve udruge službenu web stranicu. Neke ju imaju, ali na njoj ne osvježavaju sadržaj. Gledaš njihov web i pomisliš da se udruga ugasila. Zapravo, čelnici udruga u Hrvatskoj rijetko shvaćaju koliko je važno ostaviti dobar, profesionalan dojam na webu i koliko im dobra web stranica može pomoći u radu i vođenju udruge.

Udruge koje na svojim web stranicama žele ostaviti profesionalni dojam, pokazati da rede za opće dobro i prikupiti novac potreban rad udruge, trebaju imati web stranicu koja ulijeva povjerenje i stvara dugoročan interes posjetitelja. Kao i sve druge web stranice, stranice udruga trebaju biti jednostavne za navigaciju i korištenje (user-friendly) te trebaju biti što je moguće više vizualno privlačne. Uz sve mogućnosti koje nam nude današnje tehnologije i besplatne alate, nemate nikakav izgovor za neuglednu web stranicu.

Posjetiteljima možete ponuditi samo osnovne informacije o radu udruge ali puno je bolje ako je stranica svakodnevno ažurirana novim vijestima, informacijama, blogovima članova, foto albumima itd. Važno je informirati korisnike i zajednicu o svemu što radite. Vaše stranice trebaju biti jednostavne za snalaženje, a tekst treba biti jasan, napisan dovoljno velikim fontom.

Krenimo od početka: predstavite svoju udrugu

Budite odvažni, drugačiji od drugih. Web stranica udruga je manje ozbiljna od weba velikih tvrtki. Dakle, možete biti originalni. Idite na to! Izvornost i inovativnost može biti glavni pokretač vaše komunikacijske strategije. Budite dinamični i zabavni pa će ljudi govoriti o vama!

Naslovna stranica je kao izlog nekog dućana. Neka bude ekstra lijep i zanimljiv. Dobro je ugraditi slike koje se naizmjenice prikazuju (slideshow) koje će biti linkovi i posjetitelje odvesti na ključna mjesta na vašem webu.

Ne zaboravite, web stranica je osobna iskaznica vaše udruge. U dijelu stranice gdje govorite u udruzi (obično je to link „O nama“) treba biti jasno naveden razlog postojanja vaše organizacije i važni projekti. Dobro je ako posjetiteljima ispričate priču o tome kako je nastala vaša organizacija ili tko su vaši korisnici i zašto radite baš s njima.

Sjetite se dati sve osnovne informacije u vezi vaše udruge: godinu osnivanja, povijest, misija, vizija, aktivnosti, ured. Zapamtite ovo zlatno pravilo: vi znate puno više o svojoj udruzi nego bilo tko drugi - zato nemojte pretpostaviti da je vaša misija očigledna i da je svima jasno čime se udruga bavi. Napišite to jasno i sažeto i dodajte prave fotografije. Pokažite svoje ljude: osnivače, važne osobe koje podržavaju vaš rad, zaposlenike, stručne suradnike, članove nadzornog odbora...

Vodite računa o transparentnosti pa na stranici objavite godišnja izvješća o radu vaše udruge. Naravno, na stranici se zahvalite svim vašim donatorima. Stavite linkove na njihove web stranice. Barem toliko možete učiniti za njih.

Vaše web stranice trebaju biti prilagođene vašim posjetiteljima

Kvalitetan sadržaj

Razmislite tko su vaši posjetitelji. Stavite se u njihove čizme, posebno onih posjetitelja koji vaše stranice čitaju prvi put. Što oni prvo uoče na wašem webu? Hoće li tekstove pročitati do kraja?

Nemojte koristiti previše stručne izraze. Dodavanje sadržaja na web nije isto kao da pišete projekt! Pišite jezikom svakodnevnih, običnih ljudi oko vas. Neka vas razumije vaš susjed. Mama. Baka. Prijatelj. Najvažniji sadržaj vašeg teksta stavite na početak vijesti. Uvijek ima ljudi koji pročitaju samo prvih nekoliko stranica knjige, zar ne? :-)

Nemojte stranicu zatrpati nebitnim stvarima i pomozite posjetiteljima da dođu upravo tamo gdje ih želite dovesti. Na primjer, na stranicu gdje mogu poduprijeti rad vaše udruge.

Kada dodajete sadržaj na waš web, uvijek razmišljajte o ova tri cilja:

Dodavanje kalendara sa događajima koji slijede može biti dodatna vrijednost vašem webu. Informirajte ljude o tome što radite. Pravovremeno ih pozovite da vas se pridruže!

Kada je riječ o neprofitnim organizacijama, izjave stvarnih ljudi mogu biti korisne jer ljudima daju svježu perspektivu i pomažu im da izgrade povjerenje u vašu organizaciju.

Svjedočanstva od ljudi koje ste pomagali

Riječi ljudi kojima ste izravno pomogli mogu povećati podšku javnosti za vaš rad. To je ono, dobar glas daleko se čuje. Ljudi vole čuti dobre, tople ljudske priče i vole biti dio njih. Ako imate pozitivne izjave od osoba kojima ste pomogli, njihova objava može vam samo pomoći.

Svjedočanstva ljudi koji su radili s vama

Ljubazne, pozitivne riječi ne moraju doći samo od ljudi koje ste pomogli. Mogu doći od ljudi koji su bili uključeni u vaš rad, ljudi koji su iz prve ruke vidjeli što radite i znaju koliko ste dobri u tome. Objavite njihove pozitivne komentare tako da svatko tko je namjeravao uključiti se u rad vaše udruge, nakon čitanja tih izjava sigurno hoće.

Primjer svjedočanstva korisnika vaših usluga. Korisnik može širiti dobar glas o vama, a ostati anoniman, ako to želi.

Foto i video priče

Slika govori tisuću riječi, kao što stara poslovica kaže. Slikovni sadržaj na web stranicama zaokuplja pozornost i zadržava posjetitelje jer sadržaj i vaše objave čini zanimljivim. Razmišljajte o jednostavnim slikovnim prikazima. Ne ustručavajte se izraditi sličice i grafikone, u tekstove umetnite slike, video, ilustracije (kao iz crtića, na primjer).
Potrudite se da vaše fotografije budu jasne i dovoljno velike. Ako ste organizirali neki javni događaj na kojem je sudjelovalo puno ljudi, objavite više fotografija. Vaši se korisnici vole vidjeti na njima.

Na web stranicu možete ugraditi kratki video koji prikazuje vaše prostorije i zainteresirati ljude da vas posjete. Videom možete pokazati svoje aktivnosti. Ne zaboravite, kratki video može biti najsnažniji dio neke vaše zagovaračke kampanje!

Izgradite online zajednicu

Ako ste stvorili udrugu, znate da je komunikacija s ljudima ključna. Iskoristite svaku priliku za rast podrške koju ima vaša udruga. Važna je svakodnevna interakcija s korisnicima. Ponudite im mogućnost da budu uključeni u razgovor na vašoj stranici. Dajte im mogućnost komentiranja vaših objava, pripremite za njih kviz, napravite im forum. Istražite što im od toga treba. Budite tu za vaše posjetitelje. Odgovorite na sva pitanja i zahtjeve veših korisnika. Dajte im priliku da postave pitanje, komentiraju i sudjeluju u vašem radu na sve moguće načine, pa i na internetu.

Imajte na umu da vaši vaše stranice ambasadori vaše organizacije. Oni će prepričavati ono što su pročitala na vašem webu. Što se više govori o vama, to bolje! Ažurirajte svoje web stranice s najnovijim vijestima, pokrenute blog, šaljite biltene (newslettere).

Svakodnevno gradite online zajednicu vaših korisnika, članova i simpatizera

Prikupljanje sredstava

Mnoge stvari u ovom svijetu jednostavno ne bi postojale bez novca. Dakle, ima smisla ako želite dobiti neka sredstva kako bi mijenjali realnost. Financiranje je jedan od glavnih problema udruga. Zato, ako ste stvorili web stranice za svoju udrugu, korisno je napraviti dio te stranice za vaše donatore.

Pozovite ljude da doniraju novac i potpomognu rješavanje problema kojim se bavite. Ovo posebno trebaju učiniti udruge koje skrbe za ranjive skupine korisnika kao što su djeca, osobe s invaliditetom, izbjeglice, Romi itd... Također je korisno za udruge koje provode zagovaračke kampanje važne široj javnosti. U svakom slučaju, ako očekujete pomoć, jasno navedite načine na koje vam ljudi mogu pomoći. O prikupljanju sredstava na internetu više ćemo pisati u narednim tekstovima. 

Na stranicu možete dodati gumb "Doniraj" na taj način povećati svoje prihode. Potencijalnim donatorima možete dati dodatan poticaj dijeleći informaciju o tome koliko je ljudi doniralo vašu udrugu, koliko je novca do sada prikupljeno i koliko vam je još potrebno da bi vaše dobre namjere pretvorili u dobra djela.

Voljeli li ih mi ili ne, moramo priznati da udruga U ime obitelji zna kako prikupiti sredstva za svoju kampanju. Koriste sve moguće načine da donatorima olakšaju uplatu sredstava na njihov račun. Zašto i druge udruge ne koriste tu mogućnost?

Animirajte svoju zajednicu Pokrenite neku igru!

Društvene mreže su savršena platforma za širenje informacije o vašoj udruzi. Povežite vašu stranicu s društvenom mrežom koju koristite. Najčešće je to Facebook jer ga najviše vaših korisnika prati. Dodavanjem aplikacija na vaše web stranice možete ugraditi gumbe za "lajk" i dijeljenje na Facebooku, Twitteru i sl.. Još je bolje ako možete ugraditi i mogućnost komentiranja vaših objava preko Facebook računa vaših posjetitelja. Sjetimo se, u Hrvatskoj više od 70% stanivnika koristi internet, od čega je trećina aktivna Facebooku. 

U jednom od sljedećih tekstova ćemo dati par savjeta o tome kako održavati svoje Facebook stranice na kojima također možete graditi povjerenje s korisnicima i zajednicom.

Koristite sve igre i izazove kako bi privukli na vaš web maksimalnan broj ljudi. Ako nemate novaca, možda mislite da sudionicima takvih igara nemate nešto za ponuditi. Tu ste u krivu! Sigurno im možete ponuditi puno nenovčanih nagrada. Budite inventivni! Ponuda za večeru s nekom poznatom osobom, određeno iskustvo povezano s vašim udruge, suvenir... Možete ponuditi puno toga.

Umrežavanje i partnerstvo

Ako upravljate organizacijom, znate važnost partnerstva. Ako želite napraviti web stranicu za svoju udrugu, slijedite istu logiku. Oslonite se na solidarnost i udruživanje. Vi možda nemate novaca, ali imate mnogo prijatelja. Na internetu možete razmjenjivati linkove. Dakle, prijavite svoju stranicu na portale koje okupljaju informacije o udrugama koje su slične vašima. To će vam omogućiti da budete vidljiviji i posjetitelji će vas lakše pronaći u tražilicama. Vrlo korisno!

Provjerite kako vaša web stranica izgleda na drugim uređajima

Sve do nedavno, moglo vam je biti oprošteno ako web stranica ne izgleda dobro na mobitelu, ali ne više. Danas je jako važno da stranica izgleda dobro i dobro funkcionira na svim vrstama uređaja: računalima, tabletima, telefonima ili svim drugim uređajima koji mogu otvoriti vaš web. Prilagodljiv ili responzivan web dizajn (RWD) omogućava da se web stranica prilagođava uređaju na kojem se gleda tj. veličini ekrana zavisno od uređaja.

Dizajn treba biti prilagodljiv svim uređajima na kojima se gleda vaša web stranica

Nadam se da smo vam pomogli u razvijanju vaše strategije za web stranicu. Ako u svom timu nemate stručnjake za web i dizajn, planirajte ih uključiti u neke buduće projekte. Kontinuirano razvijajte dobar ugled vaše organizacije i ostavljajte upečatljiv trag na internetu.