Nesretna kombinacija: EU natječaji, udruge i hrvatska administracija

08 Velj 2017

Udruzi osoba s invaliditetom odbijen je projekt društvenog poduzetništva jer je rješenje o registraciji njihovog partnera, Područnog ureda HZZ-a, starije od tri mjeseca. Projekt im je odbio Ministarstvo rada i mirovinskog sustava u čijoj je nadležnosti - HZZ!

Kada je Ministarstvo rada i mirovinskog sustava konačno objavio natječaj Europskog socijalnog fonda „Poticanje društvenog poduzetništva“, u udruzi su slavili. Konačno će moći poslati svoj projekt koji pripremaju mjesecima, a taj natječaj čekaju godinama!

Radi se o Udruzi osoba s invaliditetom Sisačko-moslavačke županije, ali i o brojnim udrugama koje su željele pokrenuti društveno poduzetništvo i osigurati posao za one kojima je pomoć u zapošljavanju zbilja najpotrebnija. Godinama su čekale objavu natječaja koji će im pomoći da realiziraju svoje poslovne ideje.
Natječaj je dugo najavljivan, natječajna se dokumentacija pomno pripremala, ali eto, konačno je i tome došao kraj.

Dugo očekivana prilika za razvoj društvenog poduzetništva

Natječaj za poticanje društvenog poduzetništva objavljen je u srpnju 2016. godine i bila je to prilika da poduzetničke ideje dobiju financijsku potporu kako bi se zaposlili najugroženiji na siromašnom tržištu rada: nezaposlene osobe s invaliditetom, hrvatski branitelji iz Domovinskog rata, članovi smrtno stradalih, zatočenih i nestalih branitelja iz Domovinskog rata, mladi, žene te pripadnici romske nacionalne manjine.

U sklopu svog projekta Udruga osoba s invaliditetom Sisačko-moslavačke županije u suradnji s lokalnim partnerima među kojima je i HZZ Sisak planira oživjeti stare zanate i pružiti priliku za zapošljavanje drugoročno nezaposlenih osoba, uključujući i osobe s invaliditetomU sklopu svog projekta Udruga osoba s invaliditetom Sisačko-moslavačke županije u suradnji s lokalnim partnerima među kojima je i HZZ Sisak planira oživjeti stare zanate i pružiti priliku za zapošljavanje drugoročno nezaposlenih osoba, uključujući i osobe s invaliditetom

Kada se predstavljao natječaj, za koji je provedbeno tijelo Ministarstvo rada i socijalne skrbi, govorili su da im je cilj Europski socijalni fond približiti što većem broju građanki i građana Republike Hrvatske. Zato je Udruga osoba s invaliditetom SMŽ pomno pratila sve novosti vezane za natječaje, a posebno ovaj, za društveno poduzetništvo.

Europski socijalni fond predstavlja glavni financijski instrument EU za ostvarivanje strateških ciljeva politike zapošljavanja. Jedna od važnih mjera bilo je financiranje jačanja administrativne sposobnosti u državnoj upravi kako bi bili snažnija podrška gospodarstvu i zapošljavanju. To je bio preduvjet provedbi otvorenih natječaja koji su uslijedili kasnije, natječaja kao što je „Poticanje društvenog poduzetništva“.

Dokumentacija se mijenjala dva puta, dok je natječaj bio otvoren!

Oni koji su se prijavljivali na natječaj Europskog socijalnog fonda, znaju da natječajna dokumentacija nije jednostavna. Treba uroniti u svu tu papirologiju i unatoč pomnom čitanju, ponekad je teško razumjeti što se sve traži, posebno ako se natječajna dokumentacija za vrijeme otvorenog natječaja mijenja čak dva puta! Za vrijeme pisanja projekta stalno se mora provjeravati je li došlo do nekih promjena, što su dodali u natječajnu dokumentaciju i koji su kriteriji promijenjeni. Živimo u Hrvatskoj, navikli smo na takve apsurde pa se ne žalimo. Osim toga, udruge su sretne kada im daju bilo kakvu priliku za financiranje projekata kojima pomažu razvoj svojih zajednica. Poklonjenom se konju ne gleda u zube, a sjajnom se natječaju ne prigovara kada se natječajna dokumentacija mijenja dva puta u mjesec dana, zadnji put 10 dana prije zatvaranja natječajnog postupka. U toj su zadnjoj izmjeni dopunili jednu rečenicu:

"Prijavitelj i ako je primjenjivo, svaki projektni Partner mora u prijavi priložiti presliku dokaza o registraciji (koja mora biti izdana u razdoblju od dana raspisivanja Poziva do dana prijave na Poziv)."

Dakle, po tom novom kriteriju objavljenom na službenoj web stranici http://www.esf.hr rješenje o registraciji podnositelja u svih partnera moralo biti izdano u periodu od 1.7.2016. do 23.9.2016.

HZZ Sisak je partner Udruge osobe s invaliditetom i upravo je njihovo rješenje o registraciji sporno, radi kojeg je projekt odbijen u administrativnoj provjeri. HZZ Sisak, koji je također iznenađen takvom odlukom, ovako objašnjava razlog radi kojeg nisu stigli dobiti novi izvadak o registraciji, radi kojeg su poslali „staro“ rješenje izdano samo dva mjeseca ranije, 20.5.2016. godine:

"Nakon druge izmjene natječajne dokumentacije 13.9., naša pravnica je uputila dopis registru s datumom 15.9.2016. da nam se dostavi novi izvadak. Nažalost, isti smo zaprimili tek 26.9. te smo ga bili spriječeni predati u roku do 23.9.2016. dokad je bio rok predaje projekta, ne našom krivnjom. Bili smo uvjereni, ako bude potrebno, da će se tražiti nadopuna dokumentacije, kao što nam je iskustvo u radu sa drugim provedbenim tijelima."

Na žalost, prigovor je odbijen od strane Ministarstva rada i mirovinskog sustava. Nisu htjeli i pogledati izvadak o registraciji HZZa s novijim datumom, kako su naknadno tražili.

Dopis Ministarstva rada i mirovinskog sustava od 31.1.2017. godine: Komisija za razmatranje prigovora na odluku ministarstva je utvrdila da je Izvadak HZZ-a Sisak izvan izvan propisnog roka. Prigovor Udruge osoba s invaliditetom Sisačko-moslavačke županije je odbijen.Dopis Ministarstva rada i mirovinskog sustava od 31.1.2017. godine: Komisija za razmatranje prigovora na odluku ministarstva je utvrdila da je Izvadak HZZ-a Sisak izvan izvan propisnog roka. Prigovor Udruge osoba s invaliditetom Sisačko-moslavačke županije je odbijen.

Zašto udruga invalida uopće treba dostaviti rješenje o registraciji HZZa?

Postavlja se pitanje, zašto im je Udruga osoba s invalida uopće trebala dostavljati rješenje o registraciji HZZ-a kada znamo da je ono javna ustanova u nadležnosti upravo Ministarstva i rada i mirovinskog sustava? Trebali su im dokazati da se njihov HZZ u međuvremenu nije zatvorio? Ako je tome tako, svaki građanin može jednostavno provjeriti online na stranici Sudskog registra.

Ako te podatke mogu naći građani, kako onda ne znaju ljudi koji provode natječajnu proceduru?

Naposljetku, Ministarstvo rada i mirovinskog sustava provodi upravni nadzor na području tržišta rada pa i nadzor Hrvatskog zavoda za zapošljavanje. Isto je ministarstvo zaduženo i za praćenje ravnopravnosti u području zapošljavanja i rada (uključujući posebna prava osoba s invaliditetom). Zašto onda od udruge invalida traži da u natječajnoj dokumentaciji dostavi novo rješenje o registraciji HZZa? Zašto ne prihvati činjenicu da HZZ nije stigao novo rješenje dobiti u tih 10 dana?

Zašto se prema udrugama, koje se zbilja trude dostaviti im svu tu nepotrebnu dokumentaciju i koje u gotovo nemogućim uvjetima pokušavaju zaposliti naranjivije pojedince i uključiti ih na tržište rada, razna ministarstva ponašaju kao zla maćeha koja maltretira jadnu Pepeljugu?

Pepeljuga je marginalizirani član obitelji, potlačena, jer je nezaštićena i samim tim na meti ostalih, utjecajnih članova obitelji. Požrtvovana je i skromna. Obespravljena je, nebitna u očima maćehe koja se trudi život joj učiniti što težim.Pepeljuga je marginalizirani član obitelji, potlačena, jer je nezaštićena i samim tim na meti ostalih, utjecajnih članova obitelji. Požrtvovana je i skromna. Obespravljena je, nebitna u očima maćehe koja se trudi život joj učiniti što težim.

 Udruge su provodile EU projekte i prije pristupanja Hrvatske u EU, kroz pretpristupne fondove. Tada hrvatska administracija nije bila potrebna – udruge su svoje projekte prijavljivale izravno Europskoj komisiji kojoj su u pravdali utrošena sredstva. U odnosu na ove trendove i komplicirane natječajne procedure koje su došle kasnije, mnoge udruge to razdoblje pamte kao zlatna vremena, doba renesanse kada je provedba projekata bila puno jednostavnija, jer je i prateća papirologija bila puno manja.