Netransparentni lokalni i županijski proračuni u SMŽ

08 Srp 2016

Sisačko-moslavačka županija najmanje je transparentna, a loše rezultate pokazuju svi njeni gradovi i općine. Tako pokazuju istraživanja Instituta za javne financije jer niti jedna jedinica lokalne samouprave nije javno objavila svih 5 ključnih proračunskih dokumenata, mada im je to zakonska obveza.

Najmanje su transparentni Popovača, Gvozd, Dvor i Lekenik koji su objavili samo 1 od traženih 5 proračunskih dokumenataNajmanje su transparentni Popovača, Gvozd, Dvor i Lekenik koji su objavili samo 1 od traženih 5 proračunskih dokumenata

Jedan od glavnih pokazatelja otvorenosti podataka javnih vlasti zasigurno je laka dostupnost proračuna na web stranicama lokalnih uprava, no isto tako laka razumljivost tih dokumenata koji prečesto nisu napisani za tzv. obične građane već donose beskrajne tablice prepune brojki. Dovoljno je baciti pogled na nekoliko web stranica gradova i općina pa da se odmah uoče razlike u dostupnosti podataka proračuna. Da su upravo financije jedan od podataka koje javne uprave ne žele uvijek učiniti dostupnim i lako razumljivim na svojim službenim internetskim stranicama, pokazala su i ovogodišnja istraživanja Instituta za javne financije za studeni 2015. - ožujak 2016.

Pokazalo se da je razina otvorenosti gradova i općina vrlo niska, rijetke se jedinice trude građanima približiti proračun, a internet stranice ne sadrže podatke koje bi građani morali znati. Prisjetimo se, prošlogodišnje je istraživanje pokazalo porazne rezultate u našoj županiji. Šest gradova i općina u Sisačko-moslavačkoj župani nisu objavili niti jedan proračunski dokument! To su bili Sisak, Petrinja, Lekenik, Hrvatska Dubica, Gvozd i Majur.

Prošle godine Sisak i Petrinja nisu javno objavili niti jedan proračunski dokument. Ove se godine uočava napredak u transparentnosti tih gradova, posebno kod Siska koji je objavio 4 od traženih 5 dokumenata. U međuvremenu je Grad Sisak objavio i peti dokument, proračun za građane čime je postao dobar primjer u županiji.

Transparentnost općina mjerena prošle i ove godine. Općine koje lani nisu objavile niti jedan dokument, Lekenik, Hrvatska Dubica, Gvozd i Majur, ove godine pokazuju malo bolje rezultate, ali i dalje daleko od očekivanih.

Dobra lokalna/regionalna vlast građane informira i uključuje u donošenje odluka. Tako se jača povjerenje građana u institucije i politiku, a transparentnost privlači ulagače i ljude koji žele živjeti u takvim zajednicama. Zato posebno zabrinjava činjenica da gradovi i općine ne objavljuju PRIJEDLOGE PRORAČUNA jer tako onemogućuju građanima da se uključe u proračunski proces i utječu na odluke o budućnosti svoje općine ili grada.

Sisačko-moslavačka županija opet mađu najgorima

Institut za javne financije (IJF) iz godine u godinu analizira proračunsku transparentnost županija, gradova i općina. Po novom izvješću najmanju su transparentnost pokazale Sisačko-moslavačka i Požeško-slavonska županija koje su na svojim službenim stranicama objavile samo 2 od 5 ključnih proračunskih dokumenata. Sisačko-moslavačke županije u vrijeme istraživanja uopće nije objavila proračun za 2016. godinu! Slično je bilo i lani kada županija nije objavila proračun za tekuću godinu.

Sisačko-moslavačka i Požeško-slavonska županija najmanje su transparentne. SMŽ mije objavila Prijedlog proračuna za 2016. godinu, Izglasani proračun za 2016. i Proračunski vodič za građane.Sisačko-moslavačka i Požeško-slavonska županija najmanje su transparentne. SMŽ mije objavila Prijedlog proračuna za 2016. godinu, Izglasani proračun za 2016. i Proračunski vodič za građane.


Ovo su rezultati istraživanja iz 2015. godine. Ovo su rezultati istraživanja iz 2015. godine.

O kakvim se tu ključnim proračunskim dokumentima radi?

S ciljem da poveća transparentnost proračuna, a u skladu s Akcijskim planom Partnerstva za otvorenu vlast 2012.-2013., Ministarstvo financija je lokalnim jedinicama preporučilo da na službenim mrežnim stranicama objavljuju proračunske dokumente:

  1. prijedlog proračuna kad ga izvršna vlast šalje predstavničkoj (do 15. studenog tekuće godine),
  2. izglasani proračun kad ga predstavničko tijelo izglasa (do kraja tekuće godine),
  3. prijedlog godišnjeg izvještaja o izvršenju proračuna kad ga izvršna vlast šalje predstavničkoj (do 1. lipnja tekuće godine za prethodnu godinu),
  4. prijedlog polugodišnjeg izvještaja o izvršenju proračuna kad ga izvršna vlast šalje predstavničkoj (do 15. rujna tekuće godine),
  5. proračunski vodič za građane uz prijedlog proračuna (do 15. studenog tekuće godine).

Proračunsku transparentnost lokalnih jedinica IJF je ove godine mjerio brojem ključnih proračunskih dokumenata objavljenih na njihovim službenim mrežnim stranicama, a to su u ovom ciklusu godišnje izvršenje proračuna za 2014., polugodišnje izvršenje proračuna za 2015., prijedlog proračuna za 2016., izglasani proračun za 2016. i proračun za građane za 2016.

"Transparentni proračuni omogućuju građanima da dobiju potpune, točne, pravovremene i razumljive informacije o proračunu. Građani se na taj način mogu informirati i utjecati na što efikasnije prikupljanje javnih sredstava i ponudu javnih dobara i usluga, povećanje odgovornosti Vlade i vlasti lokalnih jedinica te smanjenje mogućnosti za korupciju", stoji u analizi IJF-a.

- "Jako je bitno da lokalne jedinice cjelovite proračunske dokumente – uključujući i vodiče za građane – objavljuju u trenutku kad ih izvršne vlasti šalju predstavničkim, a usvojeni proračun u trenutku kad je izglasan, jer se jedino tako građani mogu pravovremeno informirati i uključivati u proračunske procese.

Nažalost – usprkos Zakonu o pravu na pristup informacijama, Zakonu o proračunu, uputama za izradu proračuna lokalnih jedinica i ponuđenom formatu vodiča za građane uz proračune lokalnih jedinica – veliki broj lokalnih jedinica uistinu slabo objavljuje proračunske dokumente, a još i slabije proračunske vodiče za građane. Stoga Ministarstvo financija, u koordinaciji s Ministarstvom uprave mora te odredbe pojačati, odnosno jasno definirati da se svi cjeloviti proračunski dokumenti – uključujući i proračunski vodič za građane, barem uz prijedlog proračuna – moraju objaviti najkasnije u trenutku kad ih izvršna vlast šalje predstavničkoj, a usvojeni proračun u trenutku kad je izglasan. Jedino bi tako građani u svim lokalnim jedinicama mogli sudjelovati u proračunskom procesu. Osim toga, neophodno je utvrditi i primjenjivati kazne za čelnike lokalnih jedinica koji se tih odredbi ne pridržavaju," stoji u zaključku ove analize.

Cjelokupna javnost – građani, mediji, civilne udruge, poduzetnici, itd. – mora i sama zahtijevati veću proračunsku transparentnost u lokalnim jedinicama u kojima je zasad nedovoljna, te koristiti mogućnosti informiranja i sudjelovanja u onim lokalnim jedinicama u kojima je to već sada moguće.

Pogledajte rezultate istraživanja 2015. godine za gradove i općine u Sisačko-moslavačkoj županiji:

Proračun, velika tajna u SMŽ