Sudjeluj i ti

Sloboda medija i sloboda govora znači dati građanima priliku da razgovaraju i dijele informacije. To nije privilegija samo nekolicine ljudi koji posjeduju ili kontroliraju velike medije. Komentiraj svoju realnost. 

Pridruži nam se

  • Politička nepismenost by Bertol Brecht

    „Najgora od svih vrsta nepismenosti je politička nepismenost. Politički nepismena osoba ne čuje, ne govori, ne sudjeluje u političkim događanjima. Ona ne zna da troškovi života: cijena graha, ribe, brašna, stanarine, cipela, lijekova, ovise o političkim odlukama. Politički nepismena osoba je toliko zaslijepljena da ponosno govori kako mrzi politiku. Ta osoba ne zna da se iz njegovog političkog neznanja rađa prostitucija, napuštena djeca i najgori od svih lopova – loši političari, korumpirani i potkupljeni od strane lokalnih i multinacionalnih tvrtki.“

    – Bertol Brecht

  • 1

Crowdfunding ili grupno prikupljanje sredstava

03 Pro 2015

Crowdfunding je zapravo javna kampanja u kojoj može sudjelovati svatko, a većina kampanje se odvija na internetu. U Hrvatskoj ova metoda prikupljanja sredstava nije nepoznata, no nažalost nije dovoljno korištena. Češće ju koriste poduzeća kako bi ili plasirala proizvod ili testirali tržište. Ipak mislim da bi udruge, posebno novoosnovane, mogle najviše profitirati od crowdfundinga.

Crowdfunding je mnogima još uvijek samo dobar concept, čista utopija. Međutim, rezultati pokazuju drugačije.

Tajna uspjeha crowdfunding kampanje je prvenstveno dobar projekt. Sljedeća osnovna stvar je dobro pripremiti kampanju - iskreno i bez marketinških trikova. Jako je važno predstaviti se i pokazati ljubav i strast prema projektu, uliti povjerenje donatorima, snimiti dobar video, osmisliti dobre nagrade, dizati redovno updateove, komunicirati s donatorima, nikad ne slati neosobne mailove.

Važno je napomenuti kako su brojne su kampanje započete i završene bez i jednog dolara (ili kune), odnosno nisu uspjele, zato je važno ozbiljno pristupiti kampanji ukoliko želite da uspije. Koliko će novca uložiti u nešto, prepušteno je donatoru/ulagaču, a oni koji pokreću kampanju mogu mu za uzvrat ponuditi nešto - službenu zahvalnicu, prvu seriju proizvoda ili nešto treće. Bitno je da se u relativno kratkom vremenu (najčešće se radi o mjesec dana) može doći do potrebnog novca.

Nekoliko je crowdfunding platformi, a najčešće su Kickstarter, Indiegogo, GoFundMeitd... Platforma je prostor na kojem prijavljujete i prezentirate svoj projekt, i zatražite od običnih ljudi da vam tijekom određenog vremenskog razdoblja doniraju svoj novac. Za razliku od klasičnih načina investiranja gdje investitori dobivaju udio u tvrtki ili postotak od kasnije prodaje, kod crowdfundinga za novac dobivaju simbolične nagrade.

Tko sve može prijaviti projekt:

  • Pravne osobe
  • Zadruge - ovo je ujedno način na koji i škole mogu sudjelovati
  • Umjetnici
  • Udruge

Primjeri uspješno provedenih crowdfunding kampanja u Hrvatskoj

Okus doma spaja kuhinje, ukuse i ljude dobre volje

Socijalno poduzeće Okus doma koje vode izbjeglice, migranti i volonteri pokrenulo je crowdfunding kampanju kojom žele pokrenuti kuhinju u kojoj biste mogli jesti nama egzotična jela, a koja su ‘domaća’ za ljude koji ih pripravljaju. Ideja projekta je da se pomogne izbjeglicama i migrantima da zarade dovoljno za život u Hrvatskoj koju su odabrali kao svoju novu domovinu. Putem kulinarskih i kulturnih razmjena žele naučiti nove vještine, steći prijatelje i postatio dio lokalne kulture. Kako bi proširili svoj program djelovanja koji bi uključivao pripremu i dostavu hrane specijalizirane za afričku, arapsku i bliskoistočnu kuhinju pripremili su crowdfunding kampanju na Indiegogo platformi. Za svoje financijske pomagače pripremili su zanimljive nagrade poput specijalnih recepata, kuharica i tečajeva kuhanja, catering usluga za 15 ili čak 30 ljudi. Ovaj je projekt nedavno završio sa uspješno prikupljenih 17 tisuća dolara.

Nosiljke su olakšale teret sirijskim majkama

Društveno poduzeće Brodoto zajedno sa partnerima Roda, Kamensko, filmski inkubatorBlank i Kamerades pokrenuli su crowdfunding kampanju sa ciljem od 2300$, što je bilo dovoljno za kupovinu i distribuciju 100 nosiljki za bebe koje su distribuirane partnerima organizacijama na cijeloj izbjegličkoj ruti. Projekt je uspješno završen, a prikupljeno je gotovo 5 puta više sredstava od prvotno zatraženih. Zanimljivo je napomenuti da je za nešto manje od tri sata od lansiranja stranice, kampanja dostigla čak 173 posto od ukupnih planiranih sredstava za izradu nosiljki.

PREPORUKA: Ako smo vas zainteresirali za temu preporučamo da posjetite blog na adresi crowdfunding.hr i doznajte više o crowdfunding sceni u Hrvatskoj.

 

Informacije o autoru teksta
Kata Rupčić
aktivistkinja za društveni razvoj